דניאלה לוזון, חברה ומתנדבת נאמנה של נגבה הלכה לעולמה

דר’ דניאלה לוזון
1944-2020

תהי נשמתה צרורה בצרור החיים

 לפני חודש ב-31/12/2020, קיבלנו בשורה מרה:
דר’ דניאלה לוזון ,  חברה ומתנדבת  נאמנה ופעילה שלנו, נפטרה.
עבור ההנהלה , הצוות החינוכי וכל משפחת נגבה זוהי אבדה גדולה.

אנו רוצים לכבד את זכרה ולספר על אישה מיוחדת במינה .נשתף אתכם , קוראים/ ידידים יקרים 

  • תמצית פועלה לטובת נגבה
  • בסיפור חייה המרתק שנכתב על ידי בני משפחתה
  • מכתב מרגש שקלודי הררי, שותפתה לדרך , כתבה לה.

חנה גייסמן
מנכ”לית עמותת נגבה

פועלה של דניאלה לטובת ילדי נגבה

לבקשתו של קלוד קדוש ז”ל, דניאלה הצטרפה לעמותה כחברה וכמתנדבת פעילה  מזה כעשור,

היא תרמה מזמנה ומניסיונה העשיר לחיי העמותה בתחומים רבים ומגוונים

כמומחית בשיטות הוראת המתמטיקה היא העמידה לרשות העמותה את ספריה והדרכתה לשימוש מיטבי בתכנית “חשבון 10” אשר זכתה בזמנו ,להכרת משרד החינוך כתוכנית טובה ויעילה להורדת סף חששות הילדים  מול לימודי המתמטיקה. לימוד  חשבון “בשמחה” באמצעות מחשב.

חוויתה כעולה חדשה כגיל בוגר ,העצימה בעיניה כמחנכת ,את הערך בשליטה בשפת המקום.

היא לא הסתפקה במתמטיקה ומדעים שהיו תחומי מומחיותה , אלא שמה דגש על הבנת הנקרא  , עידוד הקריאה והעשרת אוצר המילים, תמיד באמצעים של פעילויות חווייתיות המותאמת  כל כך לחינוך הבלתי פורמלית. היא סברה שכל ילד נושא בקרבו כישורים ייחודיים וצריך להציע לו מגוון של פעילויות שיגעו ויפתחו את הכישרונות הטמונים בו.

לפיכך נרתמה עם שותפתה קלודי ,לבניית תכנית העשרה רב-תחומית ורב שנתית עבור ילדי העמותה.

הנושאים החודשיים שבחרה בהתאמה לגילאי ולצרכי הילדים  היו בתחומי המדע ,האומנות, הטכנולוגיה , ההסטוריה ועוד.

דר’ דניאלה לוזון בהדרכת צוות נגבה
ספטמבר 2019

דניאלה יזמה והשתתפה בימי עיון ובהדרכות השוטפות של הצוותים החינוכיים של נגבה.

בהם היא השתמשה במיומנותה ,כמדריכת מורים. היא הדריכה את הצוותים לשמר ולפתח את הדמיון והיצירתיות שבהן ניחנו כל הילדים והטמיעה במשך שנים שני עקרונות חינוכיים שהיו נר לרגליה :

הקניית כלים וידע להרחבת אופקים בשילוב עם הקניית ערכים וכישורי חיים . מבחינתה זו הייתה הנוסחה המנצחת להגשמת חזון העמותה.

היא המליצה על אנשי מקצוע ונושאים להעשרת ימי העיון וההדרכות ותמיד שמה דגש על שני המישורים: כיצד ההכשרות של המדריכים הופכות מהלכה למעשה , וכיצד מודדים את העשייה החינוכית  ואת התאמתה לצרכי החניכים .

הודות להתלהבותה  ולמקצועיותה ,היא תרמה רבות  וממשיכה להוות השראה לכל מי שזכה לעבוד איתה

מסירותה ומחויבותה לילדים ולחזון עמותת נגבה  הם עבור כולנו דוגמה ועל כך אנו מודים לה .

הלוואי שנצליח להמשיך ללכת בדרכה ובכך להוקיר את זכרה.

תהיי נשמתה צרורה בצרור החיים

סיפור החיים של דניאלה

דניאלה לוזון נולדה Danièle Joëlle Cherki  ב 23-09-1944  באלג’יר (אלג’יריה).  כילדה עברה עם משפחתה לגור במרסיי בדרום צרפת,  דניאל גדלה במשפחה ציונית בעלת תודעה יהודית מפותחת מאוד, שהייתה הבסיס הפעיל של הקהילה היהודית – המשפחה פעלה רבות לקליטת היהודים שהיגרו לצרפת בעקבות תום השלטון הצרפתי בצפון אפריקה בכלל ומאלג’יריה בפרט. 

במהלך לימודיה באוניברסיטת מרסיי הייתה פעילה בתנועת  הסטודנטים היהודים בצרפת  UEJF, שם גם הכירה את דניאל, לימים בעלה ואבי שלשת ילדיה.

הזוג נישא במרסיי ב67, והתמקם בפריז, שם השלימה  דניאל את לימודי המאסטר שלה בדידקטיקה מתמטית והחלה את לימודי הדוקטורט. שם גם נולדו שלושת בניהם – אליאל, יורם, ועזרא.

ב 1977 עלתה המשפחה לישראל עם הוריה והורי בעלה, ממניעים עמוקים של ציונות והגשמה. הם קבעו את ביתם בשכונת גילה, בבית הצופה אל נוף ירושלים על כל תפארתו. ממרפסת אותו בית השקיפה מדי בוקר אל חומות העיר העתיקה ואל העיר החדשה והמתפתחת,  מתוך התרגשות והכרת הטוב על הגאולה והתגשמות קיבוץ הגלויות.

למרות קשיי הקליטה , דניאל התנדבה בחיזוק האוכלוסייה המקומית שכללה מפונים רבים משכונות הקטמונים,  ופעלה לפיתוח תלמוד תורה ספרדי בגילה ובית ספר ממ”ד ראשון בשכונה. 

כהמשך טבעי של הפעילות ההתנדבותי והחברתית שלה, דניאלה החלה לעבוד במנהל הקהילתי השכונתי, בתכנון ובהקמת מערכת החינוך בגילה כמענה להתפתחותה המואצת של השכונה. ראוי לציין את מאמציה הבלתי נלאים לפיתוח מערכת בתי הכנסת בשכונה בעידוד המנהלת ורבני השכונה. מערכת בתי הכנסת המפוארת הפועלת היום בגילה, והמונה כיום יותר מ-50 מוסדות עומדים לזכותה.

במקביל לעבודתה השלימה את הדוקטורט בדידקטיקה מתמטית  וחינוך מאוניברסיטת פריז.

לאורך השנים עבדה בתפקידים שונים שעסקו כולם בהתוויית החינוך למתמטיקה – במחלקה להוראת המדעים באוניברסיטה העברית, כמדריכה מחוזית במנח”י וכמדריכה מחוזית במחוז דרום.

לקראת סוף הקריירה עסקה בפיתוח וכתיבת סדרת הספרים “חשבון 10” ובהוצאה לאור “למד”א”, שם  יזמה את כתיבת ספרי עזר למורה כנלווים  לספרי הלימוד.  במקביל לעבודתה זו ולעבודות התנדבות נוספות בארגונים שונים, גם השלימה את הפריסה הארצית של ה”ראלי המתמטי” ברחבי הארץ.  

בכל התפקידים התמקדה דניאל בסוגיית הנגשת לימודי המתמטיקה לילדים, ובפרט לתלמידים עבורם לימודי המתמטיקה מהווים אתגר לא פשוט.  עבודתה לוותה בתחושת שליחות עמוקה שהניעה אותה לחרוש את  הארץ משלומי בצפון ועד דימונה בדרום  על מנת לחנוך צוותים הוראה  ללימוד גישת “הספירלה” שפיתחה, ולהנחיל את תורתה החינוכית.

דניאלה הייתה אמא לשלושה בנים, וסבתא גאה לנכדות ונכדים. סבתא דניאל, או ממי דני כפי שנקראה בפי משפחתה, היוותה בחייה דוגמא ומופת לחיים ערכיים ומלאים, לאופטימיות, לעין טובה ולמימוש עצמי בכל שדות החיים – המקצועיים והאישיים.

המשפחה

One Reply to “דניאלה לוזון, חברה ומתנדבת נאמנה של נגבה הלכה לעולמה”

  1. ב”ה
    דניאלה.
    את דניאל הכרתי לפני כ-40 שנה. אישה מרשימה ביותר מלאת חן ומרץ.
    אני הייתי מורה צעירה ודניאלה נקרתה להדריך אותי . לימדתי בישיבה התיכונית נווה שמואל והכנתי שיעור לכיתה י. דניאלה נכנסה עמי לכיתה הסבירה ברב חן ואת מטרת ביקורה בכיתה וישבה בין התלמידים. הייתי נבוכה אך מיד התאוששתי. היה שיתוף פעולה יפה מצד התלמידים ונראה שהנוכחות של דניאלה השתה אווירה של רצינות מחד וסקרנות מאידך , כאשר התערבה בשאלה מפתיעה וקצת הביכה אותי , בקשה בעדינות להראות דבר מה לתלמידים. לאחר ההתערבות העדינה והמבורכת, המשכתי ללמד. לקראת סוף השיעור קמה ודניאלה ואמרה לתלמידים יש לכם מורה טובה מאד, תלמדו איתה טוב.
    אני הייתי נבוכה ונראה לי שמאד הסמקתי. אחר כך ישבנו וינתחנו את השיעור . זו הייתה הדרכה נפלאה.
    מאז נעשינו חברות טובות. אני למדתי ממנה המון.
    למדתי איך לשאול ולהפוך שיעור לאתגר, איך לעורר סקרנות , איך לתרגל באופן מדורג ולערוך דיון ושיח מתמטי.
    לימים נפגשנו בכנסים שונים ודאגתי לשמוע אותה בבחירתי בהרצאות ובנושאים שהיא העבירה ושעניינו אותי.
    דניאלה הייתה מן המחדשים והמקדימים לראות את הנולד. היא דברה ויישמה בספרים שכתבה את הצורך בגילוי בהבאת התלמיד לצורך ללמידה וחקירה . הכניסה את המדיה הוויזואלית, ואת שיתוף הדיגיטציה בלמידה. כל דבר שהוכנס נבדק בברור מדויק , על יתרונו ללמידה ועל דרך העברתו לתלמיד באופן הנכון ביותר.
    לפני חמש עשרה שנה זכיתי לעבוד אתה עד יציאתה לפנסיה . עבדתי לצידה בכתיבת ספרי לימוד לחטיבת הביניים. זכיתי לכתוב ולפתח חומרי למידה בהדרכה הטובה ביותר שיכולתי לקבל.
    דניאלה הייתה מורה נפלאה. מנהלת צוות פיתוח שידעה לדרוש לדייק ללא פשרות וידעה להיות יחד עם זאת חברה טובה.
    הרציונאל לפיו נכתבו הספרים קסם לי, כבר הייתי ורה מנוסה והכרתי ספרי לימוד , וחלון היצירה שנפתח בפני היה גדול ורחב, מאד חששתי שלא אמצא בו את ידי. דניאלה הבינה והכניסה אותי לאט לכתיבה. למדתי לחפש חומרים , לבחור , ולכתוב נכון.
    דניאלה שלטה בים החומרים, באנגלית ובצרפתית , ידעה לבחור, לדייק וידעה לנצל את הגרפיקה של המחשב. עבדתי קשה ולאט הייתי חלשה מאד בשליטה בגרפיקה ביכולות הכתיבה המתמטית בעזרת מחשב. טעיתי לא פעם , אבל דניאלה הדריכה בסבלנות.
    עיבדנו חומרי למידה ודרכים לפיתוח החשיבה המתמטית של התלמידים. עבדנו בהתאם ליכולות של התלמידים, ברמות השונות. ידענו שאם נספק להם סקרנות ורצון ללמוד ולחקור נוכל לעלות את רמת הלימוד . דניאלה לא הייתה מוכנה לפשרות ובמיוחד להורדת רמת הדרישות מהתלמידים. היא נלחמה על רמת לימודים טובה ועל רמת מורים טובה. פתחנו כלי עזר למורים. חומרי העזר והמדריכים למורה היו מאד נגישים ומפורטים. דניאלה האמינה ביכולת המורה וביכולת התלמיד יותר ממה שהאמינה המערכת. דניאלה עמדה על עיצוב והגשה אסטטית של החומרים לתלמיד. היא ידעה לרכז את כל הגורמים גם הקשורים לכתיבה ולשמור על קשר טוב עם כל הצוותים .צוות הכתיבה צוות הגרפיקה וההגהה וצוות המורים שבדק את הדברים בשטח . היא כיבדה כל הערה ובדיונים לא כפתה את דעתה. הקשיבה לכולם. כולם העריצו את יכולותיה כולם שתפו פעולה מתוך כבוד והערכה.
    דניאלה ידעה לראות את הטוב בכל עובד וידעה להעיר ולדרוש בטוב טעם.
    למדתי ממנה גם דברים יפים שלא קשורים לעבודה השוטפת . למדתי להכיר את אהבתה הגדולה למשפחה. את דאגתה לאימה לחמותה לילדיה כלותיה ונכדיה . היא הייתה אישה אם ואחות בל רמח איבריה. היא גם הייתה חברה טובה שידעה לתת עצה טובה בזמן משבר. אני מרגישה שאבדתי חברה טובה שזכיתי להיות בקרבתה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *