תכנית “בוגרים” סיימה בהצלחה את שנתה הראשונה.

תכנית בוגרים פועלת בשכונת קריית מנחם בירושלים.  זאת תכנית ראשונה מסוגה בירושלים, שהתחילה לפעול ב-2017. תכנית זאת עובדת בשיתוף פעולה בין נגבה, רווחה חברתית ומנהל החינוך בעיריית ירושלים. מטרתה להכין ילדים בכתות ו’ לדרישות המצפות להם בחטיבת הביניים. המעבר מבית ספר יסודי לחטיבת הביניים מלווה בשינויים פיסיולוגיים, רגשיים חברתיים ולימודיים.  תקופת מעבר זאת היא תקופה רגישה לכל הילדים. ילדים שאין להם עורף משפחתי חזק ומתמודדים עם קשיים לימודיים וחברתיים ועם מעבר מהמסגרת האינטימית של בית הספר היסודי למסגרת הגדולה והתובענית של חטיבת הביניים עלולים להתקשות להתמודד עם המצב. הניסיון מראה שמעבר זה עלול להיות תחילתו של  תהליך נשירה  מבית הספר.  הכנה לקראת המעבר וליווי התלמיד בשנים הראשונות במסגרת החדשה נועד לחזק את הילדים ולמנוע את נשירתם.

“תכנית הבוגרים הכינה אותי ממש לקראת שנה הבאה” אמרה מיה בת ה-12,”בית הספר החדש אליו אני עוברת הוא ענקי, ואני לחוצה מהמחשבה להיות במקום כל כך עצום. אני גם חוששת שיכולים להיות לי קשיים  במתמטיקה ובאנגלית.  אבל בסוף השנה הזאת אני מרגישה מוכנה יותר לקראת המעבר לחטיבת הביניים.”

כשהתוכנית החלה, באפריל לפני שנה, לא כל השותפים הבינו  את חשיבותה, ועד כמה היא תורמת לילדים.

“בתחילת התכנית נדרשו מאמצים גדולים לשכנע את הילדים להגיע”, אומרת שרון שלם, המדריכה של ילדי כיתה ז’. “הייתה להם התנגדות לכל דבר שמזכיר לימודים או את בית הספר, אבל עם הזמן הם הבינו כמה זה עוזר להם וחשוב לעתידם. במהלך השנה ראינו שינוי מוחלט בגישה של הילדים. הם רוצים להיות פה, ואם פעם יוצא להם להחמיץ מפגש הם ממש מאוכזבים.”

לקראת שנת הלימודים הקרבה, נגבה ועיריית ירושלים השותפות לפרויקט מתחילתו, החליטו לפתוח קבוצה נוספת, שלישית, של 15 ילדים מכיתה ו’. בסה”כ ישתתפו בתכנית בשנה הקרובה 35 ילדים מכיתות ו’-ח’ ושנה לאחר מכן תגיע להיקף המלא המתוכנן של 45 ילדים. התכנית רכשה לה שם טוב בשכונה, אצל ההורים, הילדים ובתי הספר כמקום המספק לילדים תגבור לימודי  ותמיכה חברתית, וכתוצאה מכך, הביקוש לתכנית עלה על ההיצע.

רותם בת ה- 12 היטיבה לבטא זאת: ” ממש חשוב למדריכים שנגיע,  שנלמד ונבין היטב את החומר. בזכות העזרה שקבלנו קבלתי המון ציונים  טובים.  נגבה מבחינתי היא כמו בית שני.  חבל שזה רק 3 ימים בשבוע”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *