זה לא רק הילדים: נגבה עוזרת להורים להיות הורה ואדם טוב יותר

שיחה עם הורה בנגבה

משימתה של נגבה היא לקדם את רווחתם של הילדים ובני הנוער בכל התחומים, וההורים הם שותפים חיוניים להצלחת הטיפול בילדים. שתוף הפעולה עם ההורים צריך לקחת בחשבון שלכל הורה יש צרכים משלו.  מיכל היא דוגמא להורה שגדל והתפתח לצד ילדיו כתוצאה מהתוכניות של נגבה להורים.

“בהתחלה פניתי לנגבה כדי שיעזרו לי עם ילדי,” אומרת מיכל, אם חד הורית ל-3  בנות. “במשך השנים נגבה  גם עזרה לי עם כל ילדיי,  גם עזרה להם לעלות על הדרך להצלחה, וגם אני באופן אישי קיבלתי המון. בזכות נגבה למדתי איך להיות הורה טוב.”

מיכל, המתגוררת בשכונת מצוקה, עבדה קשה מאד כדי לפרנס את משפחתה. היא לא הייתה מוכנה להיות מובטלת בשום פנים ואופן למרות שבעבר הייתה זכאית לקבל קצבת אבטלה, כיוון שנראה לה שזה לא נאה לחיות על חשבון משלם המיסים אם ביכולתה לעבוד.  בכול פעם שהיה צורך היא כתתה את רגליה כדי למצוא עבודה. כיום היא עובדת בשתי משרות כדי שתוכל לפרנס את משפחתה: עובדת מטבח ומטפלת בקשישים.

שעות העבודה הארוכות שלה הן שגרמו לה לפנות לנגבה, בתקווה למצוא מסגרת מוגנת לשעות אחרי הצהרים לבנותיה ולהרחיק אותן מיסודות שליליים בשכונה. ויותר מכך – היא חפשה מסגרת שתוכל לסייע להן עם שיעורי הבית כיוון שלה לא היה הזמן או היכולת לעשות זאת.  כיום, לאחר שמונה שנים, מיכל חושבת שזאת הייתה אחת ההחלטות המוצלחות שקבלה בחייה.

“הבת הראשונה שהלכה לנגבה היא כיום בת 18, עובדת בבנק, לוקחת שם קורס כדי להתקדם ומתכוונת לחזור לעבוד שם בתום שירותה הצבאי.” מספרת מיכל. “היא קיבלה המון תמיכה רגשית בנגבה, ובעזרתה רכשה ביטחון עצמי, שהיה כל כך חסר לה לפני כן.  היא למדה לקבל את עצמה כמו שהיא, לא להיבהל משגיאות, אלא לתקן אותן ולהתקדם קדימה.  היא תמיד אומרת לי שללא נגבה, מי יודע מה היה אתה היום”.

גם הבת השנייה,  כמעט בת 17 כיום, זכתה להעצמה במסגרת נגבה. ההערכה העצמית שלה גדלה וגם ההישגים הלימודיים שלה. “נגבה עודדה אותה ללמוד, במסגרת תכנית המתמטיקה למשל, וכשראתה שהיא מצליחה אפילו יותר מחבריה, זה עודד אותה מאד.  זה עזר לה להבין שאם לא תלמד, לא תוכל להתקדם בחיים ולעסוק במקצוע מעניין,  היא הפנימה שאם היא תתמיד, היא תצליח!”

לביתה הקטנה של מיכל, בת ה-11 יש קשיי למידה ומרכז הלמידה של נגבה ותכניות ההעשרה מסייעות לה מאד בשש השנים בהן היא נמצאת בנגבה. ” טוב לה מבחינה חברתית, והיא מרגישה בטוחה, אך היא הולכת לאיבוד כשמדובר בלימודים,” מציינת מיכל.  “הסיוע הלימודי בנגבה חיוני ללמידה שלה וליכולתה לסגור פערים בבית הספר.”

ייתכן ואחד היתרונות המרכזיים ממעורבותה של מיכל בנגבה היה ההתפתחות האישית שלה עצמה, כאדם וכהורה.  היא לקחה חלק במספר סדנאות שנגבה מקיימת להורים ושעסקו בין היתר בהעצמה אישית, תקשורת  והתמודדות עם קשיים. חלק מהסדנאות היו להורים בלבד, ואחרות לילדים ולהורים.

“הסדנאות  העניקו לי כישורים בתחומים שהיו קשים לי, כמו ביחסים עם הילדות. למדתי איך להיות נוכחת בחייהן, ואיך לבלות במחיצתן ללא הפרעות והסחת דעת. הקשרים שלי איתן השתפרו ואנחנו מבלות זמן איכות ביחד. אני אמא שנותנת הכול לילדים שלי, והייתי צריכה ללמוד להגיד לא.  זה היה מאד קשה בהתחלה, אבל עכשיו אני יכולה והבנות שלי מבינות שזה גם לטובתן.  בזכות הסדנאות של נגבה השתניתי כהורה וכבן אדם לטובה.”

אלברט, העובד הסוציאלי בנגבה מלווה את מיכל ובנותיה במשך שנים רבות, והוא מסכים עם דבריה.

“החלק המשמעותי ביותר היה תהליך השינוי שמיכל עברה.” הוא מציין. ” הסדנאות חשפו אותה למודלים אחרים של הורות. היא למדה כיצד לדבר עם ילדיה ולקבוע גבולות לטובת המשפחה כולה.  השינוי קרה בזכותה.  נגבה יכולה אמנם ללמד ולסייע, אך השינוי תלוי באדם עצמו.  ההורים הם האחראים בסופו של דבר לילדיהם. מיכל לקחה אחריות ושינתה את חייה ואת חיי ילדיה.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *